
Eksempler

Ålborg Kommune er involveret i Socialstyrelses-projekter, hvor der er krav om at borgerne sidder med i implementeringsgrupper. Mede afsæt i et ønske om at tage muligheden for reel borgerdeltagelse alvorligt har de indledt et samarbejde med iDialog om at designe processer og kapacitetsopbygge organisationen for at sætte kraft bag intentionen.

VELUXFONDEN ønsker at supplere deres faglige bedømmelser af projektansøgninger med bedømmelser fra erfaringseksperter. iDialog faciliterer workshops, hvor en gruppe med levet erfaring med psykisk mistrivsel bidrager til formulering af fondens opslag og til vurdering af indsendte projektideer.

Da Din Indgang København skulle udvikle en deres tilgang til at møde borgere, der er ‘nye’ i Socialpsykiatrien og skal finde vej til meningsfuld støtte, valgte de at gøre det sammen med en lille gruppe erfaringsekspeterter. iDialog faciliterede udviklingsprocessen, som vekslede mellem vidensudvikling og dialog.

Samarbejde om at understøtte en gruppe unge, der har oplevet hjemløshed, i i at organisere sig og skabe deres egen platform for at kæmpe for social forandring. Sammen har de dannet gruppen ‘Stemmer for Hjem’ som arbejder med at styrke unges stemmer i kampen mod hjemløshed. Arbejdet er inspireret af tankerne bag community organizing.

Sammen med Peerpartnerskabet har iDialog arbejdet for at styrke menneskers muligheder for at deltage og forme deres hverdagslivet såvel deres samarbejde med professionelle. Blandt andet gennem samarbejde om brugen af Personlige Statements i psykiatrien og gennem formulering af værdigrundlag for peerarbejde.

I samarbejde med bl.a. Bikubenfonden arbejder Aarhus Kommune for at nytænke rammerne for at hjælpe de mest udsatte af de unge, der står i hjemløshed. Unge hvis liv kan være præget af kaos, rusmidler og mistillid. Fokus er på at skabe faglig refleksion og finde veje til at udvikle indsatsen i fællesskab med de unge, de gerne vil gøre en forskel for – også når målgruppen virker svær at involvere.

Sammenslutningen af Unge med Handiacap er med støtte fra Egmontfonden i gang med at styrke elevdemokratiet på STU (Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse). Projektet styrker elev-demokratiet på skolerne; udvikler demokrati-redskaber, der gør deltagelse mulig for målgruppen samt skaber en national elevorganisering af unge på og omkring STU. iDialog er udviklingspartner.

Sparringsforløb med medarbejdere om at designe og tilrettelægge en samarbejdsproces med erfaringseksperter, om at udvikle stærkere veje til arbejdsmarkedet for voksne med ADHD-diagnoser. iDialogs opgave var at hjælpe med at designe processen i tæt samarbejde med en medarbejder, som samtidig blev klædt på til at gennemføre den.